Az esküvőszervezés lépései egyszerűen A-tól Z-ig!

Először is gratulálok Nektek! A legfontosabb lépést megtettétek, hiszen az eljegyzéssel elköteleztétek magatokat egymásnak. Ahhoz, azonban, hogy a házassági szándékból egy valós esküvő szülessen sok tennivalótok van még! Ebben segít Nektek ez a bejegyzésem, amiben átvesszük, mik is pontosan az esküvőszervezés lépései.

Mit kell tennetek, hogy törvényesítsétek az egybekeléseteket? Honnan kezdjétek az esküvőszervezést? Miket kell elintézni? Mit tisztázzatok, rendeljetek, foglaljatok…? Ilyen és ezekhez hasonló, számtalan kérdés kavaroghat a fejetekben, így abban szeretnék Nektek segíteni, hogy el tudjatok igazodni a szervezés – sokszor szövevényes – útvesztőjében.

Az esküvőszervezés lépései egyszerűen!

Sok pár van, akik a szervezést a tervezett dátumhoz képest akár másfél – két évvel korábban is elkezdik, de olyanok is akadnak bőséggel, akik egy fél év alatt is gond nélkül megálmodnak mindent.

Így tehát, nincs lehetetlen vállalkozás, bármikorra is tervezitek a Nagy Napot. Azonban, azért, hogy a szervezés ne nőjön a fejetekre, érdemes nagyjából egy évvel korábban nekikezdeni, így biztosak lehettek benne, hogy sem idővel, sem energiával nem fogtok elmaradni.

Nézzük át, milyen lépéseken kell végig mennetek, hogy az általatok megálmodott esküvő megvalósulhasson.

Az esküvő dátumának kiválasztása

Az esküvő megszervezésének nulladik lépése, hogy kiválasztjátok, mikor szeretnétek megtartani a lagzit. Ennek fényében látjátok mennyi időtök van, így tudtok előre gondolkodni és tervezni.

A pontos időpont kiválasztásakor érdemes figyelembe venni a nagyobb ünnepeket, állami ünnepnapokat, de a családi eseményeket, születésnapokat is, hogy biztosan ne ütközzetek bele egy munkaszüneti napba, vagy akár egy másik rokon keresztelőjébe.

Hivatali és templomi bejelentkezés

A dátum kiválasztását követően az első feladat bejelentkezni az általatok választott Polgármesteri Hivatalban egy anyakönyvvezetőhöz, akinél be kell jelentenetek a házassági szándékotokat, illetve le kell foglalnotok az általatok választott dátumot.

Az anyakönyvvezető részletesen el fog mondani minden további teendőt, ami a polgári esküvővel kapcsolatos, feltehetitek neki a kérdéseiteket, vázolhatjátok az elképzeléseiteket.

Amit fontos tudni a bejelentkezésről:

  • Vigyétek magatokkal a személyes okmányaitokat, anyakönyvi kivonatotokat, válás vagy özvegység esetén az ezzel kapcsolatos dokumentumokat.
  • Polgári házasságkötésre az ország bármelyik hivatalát választhatjátok, nincs lakóhelyhez kötve, de a nem lakóhely szerinti hivatalokban ez plusz költséggel járhat.
  • A polgári esketés hétköznap, hivatali munkaidőben ingyenes, ettől eltérő időpontban az anyakönyvvezetőn múlik vállalja-e, illetve, hogy mennyi költséggel jár
  • Az esküvő időpontjának lefoglalását a választott dátumhoz képest maximum egy évvel korábban, de legalább egy hónappal előbb kell megtennetek.

Tipp:

Ha külső helyszínen tartanátok az esküvőtöket, vagy olyan időpontban, amit az anyakönyvvezető nem vállal el, esetleg a választott napra nincsen szabad időpontjuk, jó megoldás lehet egy szertartásvezető megbízása. Ebben az esetben a törvényes házasságot a hivatalban hétköznap két tanúval kell megkötnötök, majd ezután az eredetileg tervezett napon a szertartásvezető tartja meg a ceremóniát a násznép előtt, ott, ahol szeretnétek, akkor, amikor szeretnétek. Az előzetes házasságkötésre a hivatalon belül azért van szükség, mert a szertartásvezető által celebrált ünnepség nem minősül hivatalos házasságkötésnek, erre csak az anyakönyvvezetőnek van hatásköre.

A hivatali bejelentkezéssel együtt érdemes a templomi esküvő előkészületeinek is nekiállni, persze amennyiben szeretnétek egyházi szertartást is.

  • válasszátok ki a templomot, foglaljatok időpontot
  • tájékozódjatok a jegyesoktatás és a szertartás menetéről
  • nyújtsátok be a szükséges dokumentumokat

Esküvői költségvetés készítése

El is érkeztünk a szervezés második lépcsőjéhez, ami nem más, mint az anyagiak tisztázása.

Ahhoz, hogy a sok ötlet és esküvői trend hatására biztosan ne verjétek magatokat indokolatlan és felesleges költségekbe, érdemes még a szervezés elején elkészítenetek a költségvetést.

Ha megírjátok a költségtervet, hogy mekkora anyagi keretből gazdálkodtok, akkor könnyebben tudjátok kezelni, melyik szolgáltatásra mekkora összeget szántok. Így nem csak naprakészen követhetitek a kiadásokat, de abban is segít, hogy ne lépjétek túl a meghatározott összeget.

Ebben a témában hasznos lesz számotokra az Esküvői költségek című bejegyzésem, miben képet kaptok róla, melyek a legköltségesebb szolgáltatások és hogy min lehet a legkönnyebben spórolni, vagy elcsúszni.

A násznép mérete

A meghívottak listája szorosan összefügg az esküvői költségekkel, hiszen a költségvetés nagyban befolyásolhatja, hány vendéget tudtok meghívni az esküvőtökre. Ezért érdemes ezt a kérdést harmadik feladatként, lépésként tekinteni.

Természetesen a legnagyobb fizetni való az esküvői vacsora, így fontos előre kitalálnotok hány embert tudtok megvendégelni.

Ha szűkös a budget, akkor sajnos kénytelenek lesztek „szelektálni” a vendégek közül. A távoli rokonok (akikkel nem sűrűn beszéltek), a kollégák (akikkel nem vagytok szoros kapcsolatban) meghívását ebben az esetben érdemes felülbírálni.

A vendéglista összeállítása mindig egy fontos és kompromisszumkészséget igénylő feladat, hiszen ez az első olyan döntés, amit közösen kell meghoznotok anélkül, hogy nézeteltérésetek támadna egymással, vagy a családdal.

Természetesen elkerülhetetlen, hogy mindenkinek minden megfeleljen, ezért érdemes felkészülnötök rá, hogy egyes családtagok nem fogják mosolyogva tudomásul venni a döntéseiteket. Igyekezzetek ennek ellenére diplomatikusan, szép szóval megegyezni, hogy az esküvőre senkiben ne legyen tüske.

Tipp:

Ha mindenképpen úgy alakul, hogy szükséges több vendéget meghívnotok, mint szerettetek volna, akkor a bevett szokás ebben az esetben Nektek is segítségetekre lehet. Mégpedig az, hogy a vendégek egy része csak a polgári és/vagy templomi esküvőre kap meghívást, míg a másik része a vacsorára is. Ebben az esetben a távolabbi ismerősök a szertartások után gratulálnak Nektek, majd távoznak. Ha belefér, akkor egy kis vendégvárós süteménnyel, üdítővel megvendégelhetitek őket még a ceremóniák előtt, így biztosan senkinek nem lesz kellemetlen a helyzet.

Az esküvői helyszín kiválasztása

A szervezés egy másik fontos kérdése és egyben negyedik lépése, hogy ki kell választanotok az esküvői helyszínt.

Ez gyakorlatilag lehet bármi, szálloda, étterem, pajta, vendégház… ami számotokra szimpatikus.

A helyszínnel érdemes minél előbb felvenni a kapcsolatot és lefoglalni az időpontot, mert a legszebb, legkelendőbb helyek szabad időpontjai hamar elfogynak.

  • Járjátok be a szóba jöhető helyszíneket, kérdezzetek rá a plusz szolgáltatásokra, dekorálási lehetőségekre, menü ajánlatokra
  • A választott helyszínnel (és minden más esküvői szolgáltatóval is) kössetek szerződést, mely magába foglalja az összes szolgáltatást és kötelezettséget, amiben megegyeztek, plusz írjátok bele azokat a feltételeket is, amik egy lemondás, vagy váratlan esemény esetén lépnek életbe.

Tipp:

Ahogy már említettem, mivel a szabad időpontok sokszor nagyon gyorsan elfogynak, a szervezés ezen részét a másik irányból is kezdhetitek.

Ha van egy olyan helyszín, amihez feltétlenül ragaszkodtok, akkor érdemes előbb velük egyeztetni a szabad időpontokat illetően, majd a felkínáltakból választani és ehhez a dátumhoz igazítani az egész esküvőt.

Így biztosak lehettek benne, hogy a kiválasztott helyen tarthatjátok meg az esküvőt és nem kell mindent újra szervezni, mert esetleg a helyszínnek nincs arra a napra helye, amikorra az esküvőt már leszerveztétek a hivatalban, templomban.

Az esküvőszervezés lépéseinek ötödik feladata: esküvői szolgáltatók kiválasztása

Amikor a helyszín és az időpont is megvan, akkor eljutottatok abba a fázisba, amikor a számotokra szükséges esküvői szolgáltatókat kell megtalálnotok és szerződtetnetek.

Milyen esküvői szolgáltatókat válassz?

Természetesen mindenkinek más prioritásai vannak, hogy milyen szolgáltatásokat tart elengedhetetlennek vagy szükségesnek az esküvőn, azonban van öt olyan szolgáltató, akik szinte minden lagzin jelen vannak.

Ezek a szolgáltatók pedig:

  • esküvői fotós
  • esküvői ruhaszalon
  • esküvő koordinátora – esküvőszervező, vőfély, vagy ceremóniamester
  • catering, étel-ital szolgáltató
  • zenész, DJ vagy zenekar
  • (+1 szertartásvezető)

Ezek azok a szolgáltatók, akiket érdemes mihamarabb felkutatnotok és kiválasztanotok.

Talán mondanom sem kell, hogy egyiküket sem érdemes családtaggal vagy ismerőssel pótolni (hacsak ő nem hivatásos), hiszen a násznép ünnepelni érkezik az esküvőtökre, nem pedig dolgozni.

Esküvői fotós

A fotós az, akinek hála az esküvői képeket még akár évtizedekkel később is örömmel veszitek majd elő, és büszkén mutathatjátok a gyerekeiteknek, unokáitoknak.

Személyét érdemes jól megválasztani, hiszen fontos, hogy ne csak profi legyen, de a jelenlétében ne érezzétek feszélyezve magatokat.

Esküvői ruhaszalon

Menyasszonyi ruha, menyecske ruha, a vőlegény öltönye, a koszorúslány ruhák, sőt még az örömanyák öltözékének a nagy része is valamilyen ruhaszalonból érkezik.

Talán a legnagyobb hangsúlyt a menyasszonyi ruha kapja, hiszen ebben fogod kimondani a boldogító igen-t. Számos lehetőség közül lehet választani, hiszen rengeteg trend van jelen a ruha piacon a klasszikus szabásvonalaktól egészen az extrémig. Gondosan járd körül a témát, válassz olyan ruhát, ami a legelőnyösebb az alkatodhoz és valóban hercegnőnek érzed magad benne. Természetesen ugyan ez igaz a többi szóba jöhető ruhára is!

Érdemes időt és energiát szánni minden ruhadarab gondos kiválasztására, hogy mindenki felszabadultan, kényelmes és csinos ruhában élvezhesse a Nagy Napot.

Az esküvő koordinátora

Az esküvőszervezőre a szervezés teljes folyamata alatt számíthattok, különböző esküvőszervezési szolgáltatások állnak a rendelkezésetekre, hogy ki tudjátok választani az, amire leginkább szükségetek van. Emellett a lagzi napján az események lebonyolításában is aktív segítséget kaphattok, hogy Nektek csak az önfeledt ünneplés jusson.

Mivel az esküvőszervező végig a háttérből irányítja az eseményeket, nem lép ki a rivalda fénybe, ezért kell az estének egy „harsány” levezető is, aki nem más, mint a ceremóniamester, vagy a vőfély. A ceremóniamester és a vőfély munkája közel azonos, ám különbözően végzik, így érdemes előbb azt eldönteni, melyikük stílusa áll hozzátok közelebb és ennek fényében kiválasztani a megfelelő személyt.

Catering, étel-ital

Ha vendéglátóegységben lesz az esküvői vacsora, akkor az ételek és italok prezentálása az egység feladata, Nektek csak ki kell választani melyik menü és italcsomagot szeretnétek.

Ha pajtában, közösségi házban vagy akár kerti party keretében képzelitek el az esküvői vendéglátást, akkor az ételek és italok megrendelése a Ti feladatotok. Ehhez többnyire cateringes szolgáltatót érdemes választani, akik a menün kívül az asztalokat, székeket, terítőket, étkészletet és minden mást is tudnak biztosítani a számotokra.

Zenész

A jó hangulat egyik alapfeltétele a jó étel, a másik pedig a jó zene.

Válasszatok olyan zenei szolgáltatót, aki a Ti stílusotokban tud játszani és garantáltan megtáncoltatja a násznépet. Nem fogjátok megbánni!

Szertartásvezető

Az 5 fő szolgáltatás mellé kiegészítés képpen javaslom a szertartásvezető szolgáltatását azoknak,

  • akiknek külső helyszínen nem vállalja az anyakönyvvezető az esketést
  • akiknek a választott időpontban nem vállalja az anyakönyvvezető az esketést
  • akik rendhagyó, különleges helyen (akár külföldön) vagy időpontban szeretnék megtartani az esküvői ceremóniát
  • akik eltérnének a hagyományostól vagy egyedi, rájuk szabott ceremóniát szeretnének

Egyéb esküvői szolgáltatók

Természetesen még számos szolgáltatás vehető igénybe, így szinte minden elképzelés megvalósítható egy-egy szolgáltató segítségével.

Ennél a pontnál ezekre a szolgáltatásokra lesz szükséged:

  • esküvői meghívók, ültetőkártyák, menükártyák elkészítése
  • köszönetajándékok megrendelése
  • fodrász és sminkes megtalálása
  • esküvői torta és aprósütemények megrendelése
  • menyasszonyi csokor és dekoráció
  • cipők, ékszerek, kiegészítők kiválasztása

Igény szerint:

  • gyermeksarok kialakítása, esküvői gyermekfelügyelet
  • autóbérlés
  • vendégeknek szállás biztosítása
  • ajándékok az örömszülőknek
  • koszorúslány felkérő ajándékok
  • és minden, amire még igényetek van

Az elképzeléseknek valóban csak a pénztárca szabhat határt, hiszen a tűzijátéktól elkezdve a limuzinbérlésen át a határ a csillagos ég.

Az esküvői szolgáltatások széles skálájáról bővebben olvashatsz az Esküvői szolgáltatók című bejegyzésemben.

Az esküvőszervezés hatodik lépése

Esküvői honlap készítése

Egyre népszerűbb a házasulandók körében, hogy saját esküvői weboldalt készíttetnek, mely tartalmazza az esküvő fontos részleteit, időpontokat. Emellett lehetőségetek van kezelni rajta a nászajándék listát, a násznép tagjai egyszerűen tehetik fel kérdéseiket, és tudnak visszaigazolni a meghívásukkal kapcsolatban. Az esküvő után pedig a vendégekkel együtt megoszthatjátok egymással az esküvőn készült képeket.

Tipp:

Mielőtt nekiesnétek megkeresni a megfelelő szakembert a weblap elkészítésére, előbb jól gondoljátok át, valóban segítség lesz e számotokra és a vendégek számára, vagy csak egyel több felület, amit figyelnetek kell.

Ha a násznép tagjai szívesen és jól használják az ilyen típusú weboldalakat, akkor hasznos lehet számotokra, bár – ha nem ragaszkodtok az egyedi design-hoz -, akkor egy erre a célra létrehozott privát facebook csoport is alkalmas lehet. Főleg akkor, ha a vendégeitek jó része már amúgy is rendszeresen használja az alkalmazást.

Azt is érdemes megemlíteni, hogy a nagyszülők, idősebb rokonok körében sem a weblap, sem a csoport nagy valószínűséggel nem lesz hatékony, lévén, hogy korukból adódóan ezeket a felületeket sokuk nem tudja kezelni, így velük telefonon vagy személyesen érdemes egyeztetni.

Esküvői gyűrűk kiválasztása

A szervezés hatodik lépésénél eljön az ideje a karikagyűrűk kiválasztásának is.

Ha jártok bevásárlóközpontba, észrevehettétek, hogy mindegyikben legalább egy ékszerbolt van, ami karikagyűrűket is tart a kínálatában. Éppen ezért, a gyűrűk kiválasztása egyszerű feladatnak tűnhet. Ám éppen ennyire bonyolult is.

Ha még nem nézelődtetek neten, akkor érdemes több ékszerboltban is körbe néznetek, hogy lássátok a kínálatot, ami igencsak bőséges. A bőség zavara pedig megnehezítheti a döntést.

Érdemes egy kis előképzettséget szereznetek gyűrűk terén is informálódni, milyen típusok vannak. Egészen más viselet egy hagyományos arany gyűrű, mint mondjuk egy platina. Másképp kell rájuk vigyázni, tisztítani, különbözően kopnak, karcolódnak. Ezért célszerű először azt kiválasztanotok, hogy milyen anyagú gyűrű számotokra az ideális.

Ha ez megvan, akkor döntsétek el, hogy klasszikus gyűrűket szeretnétek, vagy valami egyedi, különlegesebb darabot szeretnétek. Minden elképzelésre van megoldás, akár készen veszitek, akár ékszerésszel készíttetitek őket.

Tipp:

Ha Pinteresten körbenéztek, akkor millió meg egy féle gyűrűt fogtok találni, amikbe nagyon gyorsan bele lehet szeretni. Olyanokat nézegessetek, amiknek anyaga, díszítése, stílusa alkalmas számotokra, viselhető munka közben és a hétköznapokon is.

Az egyszerűbb átláthatósághoz szívesen ajánlom az Elkeltem.hu online esküvői magazin karikagyűrűkről szóló cikkét, melyből részletesen is megismerhetitek a különböző gyűrűtípusok előnyeit és hátrányait. A cikket ide kattintva tudjátok elolvasni.

Esküvői dekoráció megálmodása

Az esküvői dekoráció, vagyis az esküvő hangulata egy rátok jellemző hangulat, látvány összessége, amiben jól érzitek magatokat.

Időben el kell döntenetek, hogy milyen színvilág vagy téma köré szeretnétek építeni a Nagy Napot, hány féle színt, árnyalatot szeretnétek használni, milyen hangulatot szeretnétek elérni, hány féle virág, vagy más egyéb dekorációt szeretnétek.

Ha tanácstalanok vagytok, akkor kérjétek egy esküvői dekoratőr tanácsát, aki egyaránt tud segíteni a tervezésben és a megvalósításban is. Fontos, hogy még az első megbeszélés alkalmával tudassátok vele, milyen anyagi keret áll rendelkezésetekre, mert ez erősen befolyásolhatja a dekoráció megtervezését.

Tipp:

Manapság már sokan állnak neki a dekoráció elkészítésének házilag, ami egyáltalán nem kivitelezhetetlen feladat, ha elég idő és kreativitás áll a rendelkezésetekre.

Ha nézelődtök neten, rengeteg jó ötletet, videót fogtok találni, amiknek segítségével saját magatok is elkészíthetitek a megálmodott dekorokat.

Alaposan gondold át, hogy belefér-e a mindennapjaidba a kreatív elfoglaltság és lesz-e elég időd rá, hívd nyugodtan segítségül a barátnőket, testvéreket, hogy mindennel időben készen legyetek.

Utolsó feladat: az esküvői menetrend összeállítása

Talán utolsóként – de egyáltalán nem azért, mert ez a legkevésbé fontos – az esküvői menetrend összeállítását szeretném megemlíteni.

Fontos, hogy az esküvő napjára készüljön egy pontos forgatókönyv, hogy véletlenül se legyen kavarodás abból, mi mikor következik.

Ez alapján tudjátok majd segíteni a felkért szolgáltatók munkáját is; a fotós ebből tud készülni, ötletelni, hogy milyen képeket készítsen rólatok, a ceremóniamester, vagy vőfély, ebből fogja levezetni a lány kikérését, az állófogadást a szertartást követően, ennek megfelelően fogja irányítani a vendégeket a helyszínre és majd az esti bulin.

Ha a szervezés során nem bíztatok meg esküvőszervezőt, akkor is érdemes az esküvő előtt nagyjából egy-másfél hónappal egy szervezővel egyeztetni, vagy akár vele készíttetni el a forgatókönyvet, amiben minden apró-cseprő dolog szerepelni fog, így Nektek a Nagy Napot már csak élvezni kell.

Tipp:

Ha beültettem a bogarat a füledbe az esküvőszervezéssel kapcsolatban, akkor ajánlom figyelmedbe az Esküvőszervezési szolgáltatásaimat, ahol részletesen bemutatom, miben tudok a segítségedre lenni. Ha pedig az elképzelésed nem szerepel a lehetőségek között, akkor is bátran vedd fel velem a kapcsolatot, kitalálunk egy számodra tökéletes megoldást!

Esküvőszervezés lépései: a fontossági sorrend

Az eddigiekben felvázolt lépések sorrendjén természetesen szabadon változtathattok, hiszen semmi sincsen kőbe vésve.

Igyekeztem fontossági sorrendben végig vezetni Téged a feladatokon, de mivel nincs két egyforma esküvő, úgy nincs két egyforma szervezés sem. Ha úgy jön ki a lépés, akkor bátran felcserélheted a tennivalókat.

Ami viszont fontos, hogy igyekezz mindig a legnagyobb feladatokat letudni először.

Ha megvan az időpont, a helyszín és a legszükségesebb szolgáltatók, akkor az apróságok szépen a helyükre kerülnek majd, az már mindegy, hogy milyen sorrendben.

Esküvőszervezés segítséggel

Alighanem mondanom sem kell, hogy az esküvőszervezés egy, a fentieknél jóval részletesebb feladat, így érdemes mindent jól átgondolni, megfontolni, hiszen senki sem szeretné, ha valami beárnyékolná a Nagy Nap eseményeit.

Ha úgy érzed, hogy a szervezéssel járó feladatok nem férnek bele a hétköznapokba, esetleg család és munka mellett kivitelezhetetlen, hogy egyedül megoldjátok, akkor bátran keressetek fel még az elején egy esküvőszervezőt, aki mindenben a segítségetekre lesz.

Amennyiben a teljes szervezést nem szeretnétek kiadni a kezetekből, vagy csak tanácsra volna szükségetek egy-egy nehezebb döntés meghozatalánál, abban az esetben is nyugodtan kérhettek segítséget.

Ajánlom figyelmedbe az alábbi, esküvőszervezési szolgáltatásaimat! Ha bármiben segíthetek, vagy kérdésed merülne fel, keress bátran elérhetőségeim bármelyikén!

Esküvőszervezési szolgáltatások

Ajánlott bejegyzéseim